Frequently Asked Questions - Accowin

Bij sommige mensen duurt het zeer lang voordat ze scherm zien voor selectie van certificaat om te kunnen aanloggen. De oplossing hiervoor is de certificaten die u niet gebruikt te verwijderen van uw computer. Hierna gaat het aanloggen terug veel sneller.

Certificaten kunnen verwijderd worden via:

  • Windows start knop
  • Configuratiescherm
  • Internet opties
  • Tab 'Inhoud'
  • Op knop Certificaten klikken
  • De certificaten die niet van u zijn verwijderen

Dossiers met een referte waar & in staat kunnen niet geïmporteerd worden in de Accowin versie 2.

Via volgende manier kunt u deze dossiers wel importeren:

  • Accowin versie 2 opstarten
  • Er gaat scherm verschijnen om dossiers te importeren. Daar moet u op de knop 'oude accowin openen' klikken
  • Als accowin versie 1 is opgestart mag u geen dossier selecteren, dus u moet klikken op annuleren
  • menu>start>dossiers beheren
  • Naar het dossier gaan waar in de referte een & in staat
  • Naar de fiche van het dossier gaan
  • Voor de referte staat er 'Interne code' en daar kunt u op klikken
  • Dan kunt u een nieuwe referte ingeven voor het dossier. We raden aan om de & te vervangen door EN. Dus als de referte was C&A dan wordt nieuwe referte CENA
  • Na het wijzigen moet u accowin versie 1 afsluiten
  • U ziet terug het scherm om de dossier te importeren
  • Nu kunt u de import terug opnieuw doen en zou het moeten werken

Accowin versie 1 kan nog steeds gedownload worden via onderstaande link. Dit voor zowel de eerste installatie (AccowinSetup.exe) als de update naar de laatste versie (AccoUpd.exe)

Hieronder kunt u ook het upgrade programma (AccowinUpgrade.exe) samen met de handleiding (AccowinUpgradeNL.pdf) vinden dat alle data van Accowin versie 1 kan omvormen naar Accowin versie 2.

BijlageDatumGrootte
Bestand AccoUpd.exe17/06/14 9:32 pm13.58 MB
Bestand AccowinSetup.exe17/06/14 9:39 pm23.35 MB
Bestand AccowinUpgrade.exe19/09/14 6:51 pm47.05 MB
Bestand AccowinUpgradeNL.pdf17/06/14 9:40 pm1.06 MB

Het probleem komt omdat de root certificaten van de overheid nog niet geïnstalleerd zijn op uw computer. In punt 6 van volgende website staat beschreven hoe u dit kunt installeren: http://ccff02.minfin.fgov.be/CCFF_Authentication/static/app-layout/signature/html/signaturePDF-nl.html#Q6.

Na installeren van de root certificaten de diagnose tool van de overheid gebruiken om te kijken of alles werkt: http://ccff02.minfin.fgov.be/clientdiagnose/

Deze error kan optreden indien er onvoldoende geheugen beschikbaar is voor de database engine (BDE). Er kan meer geheugen toegewezen worden aan de database engine via volgende manier:

  • Start>configuratiescherm>BDE Administrator
  • Ga naar de tab Configuration
  • Klik de boom open: Configuration>System>INIT
  • Rechts in het scherm kan de parameter SHAREDMEMLOCATION en SHAREDMEMSIZE aangepast worden
  • Hieronder kunt u de voorkeurinstellingen vinden
  • Na aanpassen moet u wel de computer herstarten

De voorkeurinstellingen zijn:

  • 2 GB fysiek geheugen (RAM):
    • SHAREDMEMLOCATION: 0x2BDE  
    • SHAREDMEMSIZE: 2048
  • 4 GB fysiek geheugen (RAM):
    • SHAREDMEMLOCATION: 0x5BDE
    • SHAREDMEMSIZE: 4096
  • 8 GB fysiek geheugen (RAM):
    • SHAREDMEMLOCATION: 0x7BDE
    • SHAREDMEMSIZE: 8192

Als u Norton Antivirus gebruikt en u heeft problemen dat u na het downloaden van het programma het programma niet meer ziet staan of Norton heeft een melding dat het programma verwijderd is omdat niet niet veilig is dan moet u onderstaande handleiding bekijken. Hierin staat beschreven wat u moet doen als u een programma van onze website heeft gedownload en het niet kan uitvoeren.

BijlageDatumGrootte
Bestand Norton Application.exe is not safe and has been removed.pdf17/06/14 9:49 pm257.87 KB

Bij het opstarten van Accowin krijgt u de foutmelding "Can't find key or value '\SOFTWARE\BORLAND\DATABASE ENGINE\SETTINGS\INIT' 'MAXFILEHANDLES'!" te zien. Soms gebeurt het dat bij een installatie van accowin op een windows 7 64 bit systeem een aantal registry settings niet juist worden geinstalleerd. De oplossing hiervoor is het onderstaande bestand te downloaden en uit te voeren op uw computer. Het onderstaande bestand mag enkel uitgevoerd worden op een 64 bit windows systeem.

BijlageDatumGrootte
Bestand MaxFileHandlesError.reg17/06/14 9:49 pm574 bytes

Bij het uitvoeren van een update van Accowin/Belcofin kan de schijf waar Belcofin/Accowin geïnstalleerd staat niet geselecteerd worden. De schijf waar Accowin/Belcofin staat is een netwerkschijf. Dit komt omwille van extra beveiliging in Windows 7/Vista.

De oplossing hiervoor kan gevonden worden op de website van Microsoft of door onderstaande procedure te volgen:

  • Het bestand EnableLinkedConnections.reg moet u downloaden en bewaren op uw computer.
  • Nadien moet u dubbelklikken op dit bestand en zal het geïnstalleerd worden.
  • Na deze installatie moet u uw computer herstaren en zou het probleem moeten verholpen zijn.
BijlageDatumGrootte
Bestand EnableLinkedConnections.reg17/06/14 9:48 pm330 bytes

 De database van het dossier staat niet in de nieuwe database versie. U kunt uw database in de nieuwe versie zetten door het onderstaande programma te downloaden en volgende stappen uit te voeren:

  • Accowin/Belcofin sluiten
  • Programma ConvertTables.exe opstarten
  • Het pad van het dossier selecteren waar je deze foutmelding kreeg
  • Op de knop 'Convert all tabels to paradox 7' klikken
  • Programma sluiten
BijlageDatumGrootte
Bestand ConvertTables.exe17/06/14 9:47 pm835.5 KB

Er is een test aangifte aangemaakt dat u wil doorsturen via Belcotax. U moet een definitieve aangifte doorsturen.

Bij generatie van XML bestand Belcotax staat standaard de optie 'XML voor testaangifte' aangevinkt. U moet de optie 'XML voor definitieve aangifte' aanvinken. Het bestand opnieuw aanmaken en dit doorsturen via Belcotax.

De foutmelding dat u krijgt in Word is:
Deze fout treedt op als u een Microsoft Office-document probeert te openen en het bestandstype voor dat document door uw registerbeleidsinstelling is geblokkeerd. Ten behoeve van de beveiliging van uw computer heeft Microsoft of de beheerder van deze computer een registerbeleidsinstelling geïmplementeerd die voorkomt dat bestanden van dit type worden geopend.
Schakel de registerbeleidsinstelling uit als u documenten van dit bestandstype probeert te openen. Zie Microsoft Knowledge Base-artikel 922850 voor meer informatie.

Oplossing:
De locatie waar u het word bestand staat toe voegen aan de vertrouwde locaties:

  • 'Office knop' klikken, staat bovenaan links in het scherm
  • 'Opties voor Word' knop klikken, deze staat onderaan in het menu
  • Op 'Vertrouwenscentrum' klikken links in de lijst
  • Op de knop 'Instellingen voor het Vertrouwenscentrum...' klikken
  • Op 'Vertrouwde locaties' klikken links in de lijst
  • Op de knop 'Nieuwe locatie toevoegen...' klikken
  • De locatie selecteren waar u de word documenten plaatst die geexporteerd zijn uit Accowin. U kunt eventueel ook nog 'Submappen op deze locatie worden ook vertrouwd' aan klikken zodat u niet te veel directories moet toe voegen.

Losstaande computer/Server wordt vervangen:

  • Accowin installeren op de server/losstaande computer. Dit kan door ofwel uw oude setup te gebruiken of door de laatste versie van Accowin te downloaden. Er moet een volledige versie geïnstalleerd worden en geen update.
  • Nadat Accowin geïnstalleerd is, kopieert u de oude Accowin map (van uw oude computer) over de nieuwe Accowin map (op uw nieuwe computer)
  • Na opstarten van Accowin krijgt u de melding dat ID niet juist is. Er moet namelijk een nieuwe licentie aangevraagd worden. Dit kan door menu>about>licentie>licentie aanvragen
  • Na wat tijd kunt u de nieuwe licentie opvragen via menu>about>licentie>licentie opvragen

Client wordt vervangen:

  • De standaard installatie van een nieuwe client moet uitgevoerd worden.
  • De handleiding hiervoor kunt u vinden in c:\Accowin\_Doc\NetwerkInstall.pdf

 De oplossing voor dit probleem is:

  • Accowin sluiten
  • Start het programma PDXRBLD.exe dat u kunt vinden in C:\Accowin\_Tools. Indien Accowin bv op P:\Accowin geinstalleerd is dan moet u naar P:\Accowin\_Tools gaan.
  • Bij 'Select database' kies je voor 'By directory'
  • Bij 'Rebuild scope' kies je voor 'Rebuild corrupted tables'
  • Klik op de knop 'Browse' en selecteer het dossier waar je het probleem hebt. Hierbij moet u naar de map C:\Accowin gaan en daar de map selecteren die dezelfde naam heeft als de referte van het dossier. Dus als uw dossier de referte 'DEMO' heeft dan moet u naar de map C:\Accowin\Demo gaan.
  • Druk op de knop Start.
  • Het programma gaat nu alles bestanden van het dossier controleren en deze proberen te herstellen als er fouten zijn.
  • Indien er fouten waren gaat er naast de tab 'Options' een extra tab zichtbaar zijn met als naam 'Errors'. In de tab Errors kun je dan zien welke tabellen een fout hadden en welke tabellen konden hersteld worden en welke niet. Indien u fouten ziet en de opmerking 'Table cannot be repaired: Cannot rebuild formatted memo' bij de tabel BTWAANG dan mag u deze negeren. 
  • Als het programma alle fouten kon herstellen, kunt u het programma sluiten en Accowin opnieuw opstarten en zou het terug moeten werken
  • Bekijk wel even uw laatste boeking net voor je deze fout kreeg. Want het kan gebeuren dat deze niet meer in het systeem zit

In Windows 7 kan het voorkomen dat Accowin/Belcofin andere instellingen gebruikt dan de locale instellingen van de computer. Bijvoorbeeld dat Accowin/Belcofin m/d/yyyy gebruikt ipv dd/mm/yyyy wat ingesteld staat als locale instelling.

De oplossing hiervoor is:

  • De locale setting van nederlands(belgie) op engels zetten:
    • Windows: Start>Configuratiescherm>Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen>Notaties
    • Notatie op 'Engels (Verenigde Staten)' zetten
  • Computer opnieuw opstarten
  • De locale setting van engels op nederlands(belgie) zetten:
      • Windows: Start>Configuratiescherm>Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen>Notaties
      • Notatie op 'Nederlands (België)' zetten
  • Computer opnieuw opstarten

Het bestand LangDriverMissing.reg moet u downloaden en bewaren op uw computer.
Nadien moet u dubbelklikken op dit bestand en zal het geinstalleerd worden.
Na deze installatie zou het probleem moeten verholpen zijn.

BijlageDatumGrootte
Bestand LangDriverMissing.reg17/06/14 9:48 pm280 bytes

Deze fout kan verschillende oorzaken hebben:

  • Er komt een ' voor in de gebruikernaam. Hierdoor staat er een ' in het pad naar de temp directory en Crystal Reports kan hiermee niet goed overweg. De oplossing is ofwel aan te loggen als een gebruiker zonder ' of de locatie van de temp directory aan te passen naar een locatie waar geen ' voorkomt in het pad. Temp locatie kan aangepast worden via rechtermuisklik op 'Deze computer' > Eigenschappen>Geavanceerde systeeminstellingen>Omgevingsvariabelen. De locatie van de variabelen TEMP en TMP aanpassen naar een andere temp directory.
  • Er zijn te veel temp bestanden. De temp directory eens leegmaken. Dit kan eenvoudig door windows verkenner te openen>rechtermuis klik op de C schijf>Eigenschappen>Schijfopruiming, daar tijdelijke bestanden te selecteren en op OK te klikken.

Deze fout komt voor door dubbele installatie van de BDE. Deze maakt een foutieve entry in  Windows registry
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Borland\Database Engine] "DLLPATH"="C:\\Program Files\\Common Files\\Borland Shared\\BDE" in de vorm van pad1;pad2. Dit probleem kan opgelost worden door ofwel:

  • Manueel naar de registry te gaan: Start>Uitvoeren>regedit.exe Naar naar de locatie HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Borland\Database Engine te gaan en dan de sleutel DLLPATH te bewerken en 1 van de 2 paden die juist is te laten staan.
  • Na het downloaden van het onderstaande bestand en dit te installeren op de computer zou het probleem ook moeten verholpen zijn.
BijlageDatumGrootte
Bestand AccowinBDE.reg17/06/14 9:37 pm324 bytes

Dit kan eenvoudig opgelost worden door de bestanden van c:\<windowsdir>\crystal te copieren naar c:\<windowsdir>\system32.

Op een 64 bit systeem zoals Windows Server 2008 R2 moeten de bestanden van c:\<windowsdir>\crystal gecopieerd worden naar  c:\windows\SysWOW64 ipv naar c:\<windowsdir>\system32

Het kan zijn dat de BDE niet juist is geinstalleerd of dat de verkeerde versie op de computer staat. Het is best om de BDE dat hieronder staat te downloaden en deze te installeren. Na installatie Accowin opnieuw starten en zou het moeten werken.

BijlageDatumGrootte
Bestand BDEInfoSetup.EXE17/06/14 9:41 pm6.73 MB